in

10.000 fietsuren voordat kind verkeer in mag: uitspraak ANWB wekt verbazing

27 jaar lang elke dag een vol uur fietsen, dat is minimaal nodig voordat iemand echt het verkeer in zou mogen, zo stelt ANWB.

“Voor een kind om veilig te kunnen fietsen en aan het verkeer deel te nemen, zijn er echt 10.000 fietsuren nodig”, aldus ANWB op Twitter. De oproep kan rekenen op veel onbegrip: “Vast een verlate 1 april grap”, hoopt Elisa.

De uitspraak volgt op uitlatingen van ANWB-fietsexpert Hans de Looij in de Kampioen. “Minder fietsen, is slechter fietsen:

volgens de Fietsersbond zijn er 10.000 fietsuren nodig voordat je echt kunt fietsen. Daarom is het belangrijk dat kinderen al van jongs af aan oefenen in het verkeer.”

Fietsvaardigheid
Volgens de Fietsersbond zelf haalt De Looij deze uitspraak uit zijn verband. “De ANWB citeert onze voormalige directeur die ooit op de radio de volkswijsheid aanhaalde dat je iets 10.000 uur moet doen voor je het echt kunt.

Lees ook  Bizar: Vrouw belt takelwagen om plaats te maken op parkeerterrein

Zij zei dat voor fietsen zoiets ook geldt: zoveel mogelijk oefenen. Dit cijfer heeft geen enkele onderbouwing”.

Toch blijft de ANWB bij het standpunt, omdat de fietsvaardigheid van kinderen afneemt. “Wij geven de afgelopen vijftien jaar fietsrijlessen op basisscholen”, legt een woordvoerder van ANWB uit aan Hart van Nederland. “Onze collega’s zien dat kinderen aanzienlijk minder vaardig zijn in fietsen.”

Het is van belang om veel te oefenen en meters te maken, adviseert de bond. “Voor kinderen is het daarom belangrijk om van jongs af aan veilig te fietsen, onder begeleiding van ouders.”

Zeven ton voor rijlessen?
Maar om eerst 10.000 uur te oefenen voor je kind het verkeer in mag? Dat gaat veel mensen te ver. “Als je uitgaat dat een kind een uur per dag fietst (wat veel is!), en op zijn 5e begint, dan kan hij op zijn 32e veilig aan het verkeer deelnemen volgens de ANWB”, aldus Hiske Arts.

Lees ook  Marco Borsato wenst Leontine een fijne Moederdag: ‘We zijn nog steeds één gezin’

27 jaar oefenen om te kunnen fietsen, maar wel na een paar lessen autorijden: ook dat gaat er bij velen niet in.

“Je kan bij de ANWB een spoedcursus doen waarbij je in 10 dagen je rijbewijs hebt om een stalen moordmachine te besturen”, sneert Myrte.

“Pleiten jullie dan ook voor 15.000 autorijlessen voor iemand een rijbewijs krijgt, gezien het veel grotere risico dat autorijden met zich meebrengt?” vraagt Lisette zich af.

“Gezien de uurprijs voor lessen (nu gemiddeld €47) zou het halen van een rijbewijs dan zo’n €700.000 gaan kosten”, reageert Marck daarop.

Agenten komen vast te zitten op dak bij aanhouding van inbreker

Ouders woest op speciaal-onderwijsschool: ‘Kind stond te spugen van angst’